Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Relacje w skole

Relacje w skole

Ogólnopolski projekt badawczy pt. „Ocena jakości relacji szkolnych”  realizowany przez Fundację Dbam o Mój Zasięg we współpracy z Instytutem Socjologii Uniwersytetu Gdańskiego – zakończył się w maju 2023 r. Jego głównym celem było zbadanie jakości relacji panujących w szkole pomiędzy uczniami, rodzicami i nauczycielami z uwzględnieniem wątków edukacji zdalnej i pandemii koronawirusa. Do końca marca 2022 roku mogły bezpłatnie brać udział w profesjonalnym badaniu naukowym i otrzymać diagnozę stanu relacji w swojej społeczności szkolnej.

W roku szkolnym 2021/2022 udało się dotrzeć do ponad 50 tysięcy uczniów i prawie 5 tysięcy nauczycieli, w roku szkolnym 2022/2023 realizowane będą badania wśród rodziców.

Dane zebrane w badaniu ogólnopolskim wśród uczniów posłużyły do:

  1. opracowania rekomendacji dla rodziców, uczniów oraz nauczycieli w zakresie tworzenia silnych więzi i relacji szkolnychopracowania szkolnego programu profilaktycznego dla dzieci i młodzieży,
  2. opracowania programu szkoleniowego dla rodziców oraz nauczycieli,
  3. przygotowania metodologii szczegółowych badań jakościowych w podejmowanej tematyce.

 Jak odbywały się badania?

Badanie miało charakter ilościowy i realizowane było za pomocą kwestionariusza ankiety internetowej wśród uczniów klas 5-8 szkół podstawowych oraz 1-4 szkół ponadpodstawowych oraz nauczycieli. Badanie było całkowicie anonimowe i dobrowolne, zaś uzyskane wyniki stanowiły podstawę do wypracowania praktycznych rekomendacji zmierzających do poprawy zadowolenia z procesu uczenia się w szkołach.

Badanie przeprowadzane było w szkolnych pracowniach informatycznych metodą ankiety internetowej. W tym celu fundacja Dbam o Mój Z@sięg dostarczała platformę badawczą, na której uczniowie logowali się i odpowiadali na pytania zadawane online.

Zadawane pytania dotyczyły przede wszystkim kwestii związanych z opisem relacji panujących w szkole oraz najważniejszych problemów uczniów. Część pytań odnosiła się do zadowolenia z życia młodych osób oraz do oceny własnego samopoczucia.

Projekt „Ocena jakości relacji szkolnych” wpisywał się w podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 określone przez MEN
Punkt 4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia
z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

Zapraszamy Państwa do pobrania przygotowanego przez nas raportu z badań oraz infografik bezpośrednio związanych z badaniem.

Data dodania: 2023-09-06 09:37:23
Data edycji: 2024-12-06 09:44:51
Ilość wyświetleń: 10

Wydarzenia

Wejdź i zobacz co się dzieje u nas w szkole
Więcej informacji

Kalendarz

      

 

                                                                                                                                        

Partnerzy

Godło
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej