Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Relacje w skole

Relacje w skole

Ogólnopolski projekt badawczy pt. „Ocena jakości relacji szkolnych”  realizowany przez Fundację Dbam o Mój Zasięg we współpracy z Instytutem Socjologii Uniwersytetu Gdańskiego – zakończył się w maju 2023 r. Jego głównym celem było zbadanie jakości relacji panujących w szkole pomiędzy uczniami, rodzicami i nauczycielami z uwzględnieniem wątków edukacji zdalnej i pandemii koronawirusa. Do końca marca 2022 roku mogły bezpłatnie brać udział w profesjonalnym badaniu naukowym i otrzymać diagnozę stanu relacji w swojej społeczności szkolnej.

W roku szkolnym 2021/2022 udało się dotrzeć do ponad 50 tysięcy uczniów i prawie 5 tysięcy nauczycieli, w roku szkolnym 2022/2023 realizowane będą badania wśród rodziców.

Dane zebrane w badaniu ogólnopolskim wśród uczniów posłużyły do:

  1. opracowania rekomendacji dla rodziców, uczniów oraz nauczycieli w zakresie tworzenia silnych więzi i relacji szkolnychopracowania szkolnego programu profilaktycznego dla dzieci i młodzieży,
  2. opracowania programu szkoleniowego dla rodziców oraz nauczycieli,
  3. przygotowania metodologii szczegółowych badań jakościowych w podejmowanej tematyce.

 Jak odbywały się badania?

Badanie miało charakter ilościowy i realizowane było za pomocą kwestionariusza ankiety internetowej wśród uczniów klas 5-8 szkół podstawowych oraz 1-4 szkół ponadpodstawowych oraz nauczycieli. Badanie było całkowicie anonimowe i dobrowolne, zaś uzyskane wyniki stanowiły podstawę do wypracowania praktycznych rekomendacji zmierzających do poprawy zadowolenia z procesu uczenia się w szkołach.

Badanie przeprowadzane było w szkolnych pracowniach informatycznych metodą ankiety internetowej. W tym celu fundacja Dbam o Mój Z@sięg dostarczała platformę badawczą, na której uczniowie logowali się i odpowiadali na pytania zadawane online.

Zadawane pytania dotyczyły przede wszystkim kwestii związanych z opisem relacji panujących w szkole oraz najważniejszych problemów uczniów. Część pytań odnosiła się do zadowolenia z życia młodych osób oraz do oceny własnego samopoczucia.

Projekt „Ocena jakości relacji szkolnych” wpisywał się w podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 określone przez MEN
Punkt 4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia
z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

Zapraszamy Państwa do pobrania przygotowanego przez nas raportu z badań oraz infografik bezpośrednio związanych z badaniem.

Data dodania: 2023-09-06 09:37:23
Data edycji: 2024-12-06 09:44:51
Ilość wyświetleń: 38

Wydarzenia

Wejdź i zobacz co się dzieje u nas w szkole
Więcej informacji

Kalendarz

      

 

                                                                                                                                        

Partnerzy

Godło
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej