Ogólnopolski projekt badawczy pt. „Ocena jakości relacji szkolnych” realizowany przez Fundację Dbam o Mój Zasięg we współpracy z Instytutem Socjologii Uniwersytetu Gdańskiego – zakończył się w maju 2023 r. Jego głównym celem było zbadanie jakości relacji panujących w szkole pomiędzy uczniami, rodzicami i nauczycielami z uwzględnieniem wątków edukacji zdalnej i pandemii koronawirusa. Do końca marca 2022 roku mogły bezpłatnie brać udział w profesjonalnym badaniu naukowym i otrzymać diagnozę stanu relacji w swojej społeczności szkolnej.
W roku szkolnym 2021/2022 udało się dotrzeć do ponad 50 tysięcy uczniów i prawie 5 tysięcy nauczycieli, w roku szkolnym 2022/2023 realizowane będą badania wśród rodziców.
Dane zebrane w badaniu ogólnopolskim wśród uczniów posłużyły do:
Jak odbywały się badania?
Badanie miało charakter ilościowy i realizowane było za pomocą kwestionariusza ankiety internetowej wśród uczniów klas 5-8 szkół podstawowych oraz 1-4 szkół ponadpodstawowych oraz nauczycieli. Badanie było całkowicie anonimowe i dobrowolne, zaś uzyskane wyniki stanowiły podstawę do wypracowania praktycznych rekomendacji zmierzających do poprawy zadowolenia z procesu uczenia się w szkołach.
Badanie przeprowadzane było w szkolnych pracowniach informatycznych metodą ankiety internetowej. W tym celu fundacja Dbam o Mój Z@sięg dostarczała platformę badawczą, na której uczniowie logowali się i odpowiadali na pytania zadawane online.
Zadawane pytania dotyczyły przede wszystkim kwestii związanych z opisem relacji panujących w szkole oraz najważniejszych problemów uczniów. Część pytań odnosiła się do zadowolenia z życia młodych osób oraz do oceny własnego samopoczucia.
Projekt „Ocena jakości relacji szkolnych” wpisywał się w podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 określone przez MEN
Punkt 4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia
z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
Zapraszamy Państwa do pobrania przygotowanego przez nas raportu z badań oraz infografik bezpośrednio związanych z badaniem.
35-959 Rzeszów
ul. Piłsudskiego 2